Wat is er mooier voor een Limburger dan betrokken te zijn bij het grootste infrastructurele project in de provincie van dit moment? Want dat is de verbetering van de snelweg A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide. Mark Henfling, sinds 1 juli de nieuwe omgevingsmanager van aannemer Boskalis, krijgt er op voorhand al energie van. ‘Voor mij voelt dit als een thuiswedstrijd.’
Mark Henfling
Het is niet de eerste keer dat de geboren en getogen Maastrichtenaar zich dicht bij huis mag inzetten als omgevings- en procesmanager voor aansprekende projecten. Henfling noemt de aanleg van de vierbaans provinciale weg Greenportlane, de Buitenring Parkstad Limburg, dijkversterkingsprojecten in Midden- en Noord-Limburg en de renovatie van de start- en landingsbaan van Maastricht Aachen Airport. ‘Steeds was ik daarin de verbindende schakel tussen de technische mensen die het project voorbereiden en uitvoeren en de omgeving. Onder de omgeving vallen inwoners en bedrijven, maar bijvoorbeeld ook overheden, verenigingen en organisaties. Bij de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide overleggen we bijvoorbeeld ook met het buurtenplatform. Daarin zijn mensen vertegenwoordigd die in de buurt van het traject wonen.’
Met alle betrokkenen contact
Als omgevingsmanager is Henfling in feite een soort oliemannetje. Hij heeft steeds met alle partijen contact om ervoor te zorgen dat Boskalis het werk zo zorgvuldig mogelijk, tijdig en in afstemming met de omgeving kan uitvoeren. ‘Het kan zijn dat ik de ene keer met een gemeente om tafel ga als die een vergunning moet verlenen, dan weer met de wegbeheerder om verkeersmaatregelen en omleidingen te bespreken en een andere keer met een grondeigenaar, als we toegang nodig hebben tot diens perceel. Het kan ook zijn dat ik naar omwonenden toe ga, om te zorgen dat ze niet te maken krijgen met onverwachte hinder. We doen er alles aan om hinder tot het minimum te beperken. Gelukkig hoef ik dat niet allemaal alleen te doen. Ik maak deel uit van een fantastisch omgevingsteam, waarmee ik deels ook al op andere projecten heb samengewerkt.’
Ingekorven vleermuis
De afgelopen weken liep Henfling mee met Léjon de Loo. ‘Léjon is nu het gezicht van Boskalis naar de omgeving en gaat binnenkort met pensioen. Dankzij hem heb ik al heel wat betrokkenen leren kennen, wat mijn vermoeden bevestigt dat ik aan een reuze interessante klus begin.’ Een klus die ook onverwachte wendingen kan nemen. Zo kwam recent het nieuws naar buiten over de ingekorven vleermuis. Er blijken extra maatregelen nodig om deze diersoort te beschermen. Daardoor duurt de bouwtijd van het project langer. Een kwestie die natuurlijk vragen oproept bij de lokale politiek, omwonenden en natuurliefhebbers. ‘Zij willen allemaal meer uitleg over deze situatie. Dit soort verrassingen maakt mijn werk uitdagend.’
Energie en voldoening
Henfling kijkt uit naar de samenwerking met de mensen van Rijkswaterstaat. ‘We streven hetzelfde doel na’, zegt hij. ‘Een goede en veilige doorstroming van het verkeer op de noord-zuidverkeersslagader in Limburg. Dat lukt alleen als we elkaar helpen en ondersteunen, waar mogelijk met begrip voor ieders rol. Mee mogen werken aan zo’n groot project, daar krijg ik nu al energie van. Dat het werk voor mij voelt als een thuiswedstrijd maakt het extra leuk. Het gaat echt veel voldoening opleveren als de snelweg A2 er straks perfect bijligt en iedereen tevreden is. En dan kan ik ook met een gerust hart met pensioen gaan.’