De werkzaamheden aan de A2 zijn in augustus gestart en gaan meerdere jaren duren. Werkgevers én hun medewerkers in de regio krijgen hiermee te maken. Mobiliteitsmakelaar Rob Schaap (Zuid-Limburg Bereikbaar | Midden Limburg Bereikbaar) vertelt hoe hij werkgevers ondersteunt bij het omgaan met de hinder. Daarnaast legt hij uit waarom dit werk hem zoveel voldoening geeft.
Mobiliteitsmakelaar Rob Schaap (Zuid-Limburg Bereikbaar | Midden Limburg Bereikbaar)
Wat kunnen werkgevers verwachten?
“Wanneer een werkgever zich meldt, is dat vaak omdat hij of zij zich zorgen maakt: krijgen mijn medewerkers last van de werkzaamheden? Samen met een kop koffie bekijken we heel concreet wat er speelt. In welke periode, op welke dagen en tijdstippen is er sprake van hinder en welk deel van de medewerkers heeft daar last van? We bespreken ook de omleidingsroutes, waar vertraging te verwachten is en hoe je de vertraging het beste kunt vermijden.”
Extra ondersteuning
“Als werkgever krijg je van ons niet alleen de laatste updates van Rijkswaterstaat, maar ook een analyse op maat voor elke individuele medewerker. Samen brengen we in kaart op welke momenten je organisatie hinder ondervindt.”
Tips en kansen
“Wij zetten een korte 1-minuutenquête uit onder medewerkers: waar wonen ze, hoe reizen ze en staan ze open voor alternatieven? Op basis van de antwoorden maken we een mobiliteitsanalyse. Soms blijkt dat medewerkers buiten de spits kunnen reizen, thuis kunnen werken of de mogelijkheid hebben tot carpoolen en het openbaar vervoer. En als ze niet te ver weg wonen is de fiets of de elektrische fiets een praktisch vervoermiddel.
Wanneer zo veel mogelijk mensen ander vervoer kiezen of op andere momenten reizen, verminderen we hopelijk hinder en de files op de omleidingsroutes. Dat biedt ook voordelen op de lange termijn. Tijdens eerdere projecten, zoals bij de A73 en de werkzaamheden rondom de A2-tunnel in Maastricht, zagen we dat tijdelijke fietsers na verloop van tijd (toen het niet meer nodig was) nog bleven fietsen. Dat levert gezondere medewerkers en minder files op. Een win-winsituatie! Ook werkgevers profiteren: zij passen hun beleid aan, waardoor medewerkers meer vrijheid ervaren in hun reisgedrag. Uiteindelijk gaat het om gedragsverandering, die kans biedt dit project ook.”
Voldoening op een andere etage
“Wat mijn werk bijzonder maakt, is dat het verder gaat dan alleen praktische oplossingen. Het is eigenlijk een ‘etage erboven’: ik help werkgevers en medewerkers om anders te denken over mobiliteit. Dat heeft een enorme impact, niet alleen tijdens deze vijf jaar van werkzaamheden, maar ook op de lange termijn. Minder files, gezondere medewerkers en een andere manier van reizen. Als ik zie dat werkgevers en medewerkers dat samen oppakken, geniet ik daarvan.”