De voorbereidingen voor de verbreding van de A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide zijn in volle gang. Tot nu toe was dit vooral naast de weg, maar vanaf half augustus gaat de weggebruiker wat merken: dan worden de weginrichting en maximum snelheid aangepast.
Met de wegverbreding van de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide werkt Rijkswaterstaat aan een robuuste autosnelweg met betere verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid in het smalste stukje Nederland. Vanaf medio augustus start de aannemer met het ontmantelen en daarna weghalen van de spitsstrook. Het verwijderen van de spitsstrookinstallaties is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe A2. Na de ontmanteling wordt het wegontwerp aangepast naar 3 rijstroken die wel permanent open zijn, met een aangepaste snelheid. Omgevingsmanager Eric Eussen van Rijkswaterstaat: ‘Door het aanpassen naar 3 permanente rijstroken willen we de extra hinder en reistijd voor de weggebruiker zo veel mogelijk beperken wanneer later de verbreding van start gaat.’
Weg open houden
Om deze voorbereidende werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren komen er verschillende – al dan niet tijdelijke – aanpassingen aan de weg (zie kader voor het volledige overzicht). De huidige 2 rijstroken en een spitsstrook/vluchtstrook worden omgevormd tot 3 gelijkwaardige rijstroken zonder vluchtstrook. De maximum snelheid gaat daarbij omlaag naar 90 km/u, zowel overdag als ’s avonds/’s nachts. ‘Kijken we puur naar de veiligheid van de wegwerkers, dan zou een volledige wegafsluiting de beste optie zijn, legt Eric Eussen uit. ‘Maar zo’n maatregel is niet acceptabel voor de bereikbaarheid van Limburg. Een goede doorstroom van het verkeer is immers ook belangrijk. We balanceren tussen verschillende belangen en dan is de weg met aanpassingen open houden de beste uitkomst. Er zijn wel weekendafsluitingen gepland waarbij de gehele A2 in beide richtingen tussen Stein en Echt is afgesloten (red. zie www.a2vonderenkerensheide.nl voor meer informatie), maar die zijn incidenteel.’
Minder snel file
Maar waarom is er gekozen voor 3 rijstroken met een snelheidsbeperking in plaats van 2 rijstroken met vluchtstrook waar avonds 130 km/uur gereden mag worden? ‘Dat is de uitkomst van een zorgvuldig overleg tussen verkeers- en veiligheidsdeskundigen, betrokken gemeenten en de politie’, vertelt Eussens collega Elvira Janissen - Snijders, omgevingsadviseur bij Rijkswaterstaat. ‘De indeling van de weg met 2 rijstroken plus een vluchtstrook, was een van de opties. Maar met 3 gelijkwaardige rijstroken zonder vluchtstrook en een lagere maximum snelheid ontstaan er minder snel files en is de doorstroming dus beter.’
Neem verantwoordelijkheid
Voor de automobilist die zijn dagelijkse ritje maakt op dit 18 km lange traject, zal het best even slikken zijn. Overdag een snelheidsverlaging van 10 km/u, ’s avonds en ’s nachts maar liefst een verschil van 40 km/u. ‘Zeker zal dat wennen zijn’, erkent Janissen - Snijders. ‘Wij beseffen dat wij echt wel iets van de weggebruiker vragen. Er is immers weinig zo moeilijk als een gedragsverandering realiseren bij de weggebruiker. Toch is het belangrijk dat de automobilist zich aan de gewijzigde maximum snelheid houdt, ook als er geen werkzaamheden te zien zijn. Er is geen vluchtstrook, wat bij een incident extra risico’s met zich meebrengt. Dat willen we voorkomen. Als weggebruiker ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van jezelf en je medeweggebruikers. Het is dus super belangrijk dat je je aan de nieuwe snelheidslimiet houdt.’
Inhaalverbod voor vrachtwagens
Om dezelfde reden komt er een einde aan het dynamische inhaalverbod voor vrachtwagens tussen Wessem en knooppunt Kerensheide. Deze aanpassing is ook vanuit een veiligheidsperspectief genomen en is blijvend, zegt Eussen. ‘We kiezen voor vaste verkeersborden die het tijdsvenster aangeven waarbinnen het inhaalverbod geldt (red. zie kader). In de praktijk betekent dit dat vrachtwagens tijdens het inhaalverbod alleen op de rechter rijstrook mogen rijden. Zo krijgen hulpdiensten meer ruimte om te passeren.’ Ontstaan er dan geen vrachtwagenkolonnes die in- en uitvoegend verkeer hinderen? ‘Ook hier hebben we goed naar gekeken’, legt Eussen uit. ‘Het zal zeker wat drukker worden op de rechter rijstrook, maar we voorzien geen problemen met in- en uitvoegen. Toch doen we een appel op weggebruikers om elkaar de ruimte te gunnen als ze de snelweg op- en afgaan. Ook hier draait het vooral om houding en weggedrag.’
"We doen een appel op weggebruikers om elkaar de ruimte te gunnen als ze de snelweg op- en afgaan. Het draait vooral om houding en weggedrag"
Nauwelijks extra reistijd
Voor wie de bui al ziet hangen de komende tijd, is er goed nieuws: de wegaanpassingen leveren nauwelijks extra reistijd op. ‘Overdag is er praktisch geen extra reistijd, ’s avonds en ’s nachts moet je rekenen op maximaal 10 minuten extra’, laat Janissen - Snijders weten. ‘Bovendien’ vervolgt ze, ‘duren de aanpassingen niet langer dan nodig. Naar verwachting is de verbreding van de A2 Het Vonderen-Kerensheide eind 2029 klaar. Maar waar de werkzaamheden al afgerond zijn, kan weer overdag 100 en ’s avonds/’s nachts 130 km worden gereden. Zo gaan we van Noord naar Zuid stukje bij beetje terug naar de reguliere maximum snelheden.’
Slimmer reizen tijdens werkzaamheden
Janissen - Snijders en Eussen willen nogmaals het belang benadrukken om de verlaagde maximum snelheid in acht te nemen. ‘Let goed op de verkeersborden en volg de instructies’, aldus Janissen - Snijders. Om te stimuleren dat weggebruikers zich ook echt aan de nieuwe regels houden, zal de politie snelheidsmetingen doen. Daarnaast wordt er ingezet op andere en slimmere manieren van reizen; niet alleen nu, maar vooral ook straks tijdens de daadwerkelijke verbreding van de weg. ‘Daarvoor hebben we mobiliteitsorganisatie Zuid-Limburg Bereikbaar (ZLB) en Midden-Limburg Bereikbaar (MLB) aangehaakt’, vertelt Eussen. ‘Deze organisaties ondersteunen Rijkswaterstaat bij de communicatie over de werkzaamheden en de daarbij komende verkeershinder, vertragingen en omleidingsroutes plus alternatieve mogelijkheden. Naast dag- en weekbladen, social media, reis- en route-informatiesystemen en radio wordt ook televisie ingezet. We gebruiken al deze kanalen om de boodschap zo breed mogelijk te verspreiden, zodat we elke doelgroep bereiken. Maar communicatie alleen is niet voldoende: ZLB en MLB lanceren ook mobiliteitsmaatregelen. Deze maatregelen bieden praktische handvatten voor onder andere werkgevers, zowel voor hun logistieke processen als voor het woon-werkverkeer van hun medewerkers. Vaak gaat het om maatwerkoplossingen. Daarom komen de logistiek makelaars van ZLB en MLB graag persoonlijk langs bij bedrijven om passende adviezen te geven.’
Even doorbijten
De verbreding van de A2 biedt dan weliswaar een hoopvol perspectief op een betere bereikbaarheid en economische groei van de regio, de komende jaren is het ook zeker even doorbijten, aldus Eussen. ‘Hoewel we er alles aan doen om de verkeershinder zo veel mogelijk te beperken, zal deze er hoe dan ook zijn. Daarom is het goed dat werkgevers in de regio hierop anticiperen. We proberen de werkgevers aan het denken te zetten en juist nú slimme keuzes te maken. We hopen natuurlijk met een structurele gedragsverandering filefrustratie te voorkomen, maar zoals gezegd, is dit een flinke uitdaging.’
De maatregelen op een rij
- 2 x rijstroken plus 1 x spitsstrook worden tijdelijk 3 gelijkwaardige rijstroken zonder vluchtstrook. De markering wordt hierop aangepast.
- Er geldt een tijdelijke snelheidsverlaging van 100 km/u naar 90 km/u overdag en van 130 km/u naar 90 km/u ’s avonds/ ’s nachts.
- Tijdens deze tijdelijke verkeersituatie komen er borden voor hulpdiensten met de tekst ‘Zwaailicht? Maak ruimte!’
- De spitsstrookbediening met bijbehorende apparatuur wordt weggehaald om ruimte te maken voor de verbredingswerkzaamheden.
- Ook de dynamische bewegwijzering voor de spitsstrook wordt weggehaald, net als de spitsstrookcamera’s. Een deel van de camera’s bij de pechhavens blijft wel staan. In de toekomst komen er camera’s voor incidentmanagement.
- Het dynamische inhaalverbod voor vrachtwagens komt te vervallen. Daarvoor in de plaats komt op het traject tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide een blijvend haalverbod voor vrachtwagens tussen 6.00 en 19.00 uur. Dit wordt met verkeersborden aangegeven.
Voor meer informatie over de wegaanpassingen en weekendafsluitingen, kijk op www.a2vonderenkerensheide.nl.